Thea Sharrock, która zgodziła się na wyreżyserowanie Equusa, wzięła na siebie olbrzymią odpowiedzialność - po pierwsze musi zadowolić krytyków swoją interpretacją sztuki Petera Shaffera, po drugie - pomóc Danielowi Radcliffe'owi w transformacji z chłopca czarodzieja w symbol seksu. Artykuł z Independent przetłumaczony pod więcej.
Przypatrując się ogromnemu sukcesowi własnej sztuki na West Endzie i Broadway'u w latach 70., Peter Shaffer napisał: W Londynie "Equus" wywołał sensację z powodu okrucieństwa wobec koni; w Nowym Jorku - gdyż rzekomo pokazywał okrucieństwo wobec psychiatrów. Tym razem sensację wywołał nastoletni gwiazdor Harry'ego Pottera, Daniel Radcliffe, który wybrał sztukę na swój teatralny debiut, jednocześnie zrzucając ubranie i wizerunek chłopca czarodzieja.
Sztuka Shaffera opowiadająca o nastolatku, u którego rozwija się seksualno-religijna obsesja na punkcie koni, co kończy się oślepieniem przez chłopaka sześciu z nich przy pomocy szpikulca, miała premierę w Old Vic w 1973 roku. W interpretacji National Theatre wystąpł Peter Firth (później widziany jako Harry w dramacie BBC Spooks) jako Alan Strang, a Alec McCowen zagrał jego psychiatrę, Martina Dysarta. Sztuka trafiła na Broadway, gdzie w Dysarta wcielił się Anthony Hopkins, a w 1977 roku została przerobiona na film z Richardem Burtonem.
Teatralne dziecko szczęścia, The Sharrock, której jeszcze nie było na świecie, gdy sztuka została napisana, jest reżyserem obciążonym podwójną odpowiedzialnością za sukces - sceniczego debiutu Daniela Radcliffe'a i przygniatający pierwszy powrót sztuki po ponad 30 latach. Kierując się początkowym wstrząsem w latach 70., Shaffer stanowczo odmawiał powrotu sztuki na West End. Kiedy, prawie po 10 latach negocjacji, producent David Pugh w końcu otrzymał prawa do sztuki, okazało się, że jest jeszcze jeden warunek: to autor sztuki ma ostateczne słowo przy wyborze aktora do roli Stranga. Końcowo - Radcliffe musiał prywatnie przeczytać część sztuki w Old Vic w obecności Shaffera dwa lata temu, by dostać rolę.
Casting niewątpliwe wzbudził wielkie zainteresowanie mediów, podkręcane przez publikowanie zdjęć nagiego Radcliffe'a - jednego, na którym głaszcze konia i drugiego, na którym wpatruje się w nagie ciało Joanny Christie grającej ludzki obiekt pożądania Stranga - Jill. Nastolatek, który stojąc w rozkroku będzie odbywać otwarte i nieudane zbliżenie, mówi: Nie mógłbym tego zagrać w spodniach. Wtedy to byłby śmieć. To doprawdy dalsze posunięcie niż niewinne fotografie pierwszego pocałunku Harry'ego Pottera z Harry'ego Pottera i Zakonu Feniksa, które pojawiły się zeszłego listopada. Do nakręcenia pozostały jeszcze dwa filmy o Harrym Potterze, skomplikowana rola teatralna jest pewnego rodzaju zwrotem, jeśli ryzyko okaże się opłacalne, kariera 17-latka ruszy do przodu. Podczas gdy zabawny występ w Extras Ricky'ego Gervaisa było żartem z samego siebie, jako napalonego gwiazdora dziecięcego, Equus to naprawdę poważna propozycja.
Jeśli chcesz być aktorem, musisz się sprawdzić, a ja nie mogę znaleźć żadnej bardziej sprawdzającej roli, obok Hamleta, dla tego wieku - mówi Sharrock. Czy on jest gotowy na wyzwanie? Niezwykłe życie, jakie wiedzie Dan przygotowało go do rzeczy, z którymi większość ludzi nigdy by się nie zmierzyła. Spójrzcie na łatwość, ż którą przyjmuje tę niezwykłe rzeczy. Natychmiastowo dał mi głęboką wiarę w fakt, że zagra tak dobrze jak inni, jeśli nie lepiej. 30-letnia reżyser, która ma rocznego syna, mówi, że na nowo obudził się w niej instynkt macierzyński, co może mieć kluczowe znaczenie w relacjach z dorastającym gwiazdorem. Zastanawiające jest, jak zamierza go chronić przed lubieżnymi komentarzami, które padną po upublicznieniu zdjęć. Kiedy chłopak zdejmie koszulę, Harry Potter odleci z Hogwartu na dobre - entuzjazmuje się Pugh.
Radcliffe jest gotowy, ale co z jego młodymi, wrażlwymi fanami? Wielbiciele Harry'ego Pottera będą odpowiedzialni za co najmniej milion funtów ze sprzedaży biletów. Ekipa produkcyjna zdecydowała się odrzucić ograniczenia wiekowe i pozostawić decyzję rodzicom, tłumacząc, że Jeden 14-latek nie jest taki sam jak drugi 14-latek. Potterowskiej sfery blogowe szumią od wypowiedzi zawiedzionych rodziców, rozhisteryzowanych fanów (ostatnią rzeczą, którą dla ciebie chcemy to zostanie gwiazdorem porno!), nabuzowanych hormonami nastolatków (Daniel to najprzystojniejszy koleś na świecie!) i zmieszanych nowych wielbicieli (nie wiem czy to niepokojące, czy gorące... czy niepokojąco gorące!). Czy to w porządku, że ujawnia się rozkwitającą seksualność Daniela przed niczego się nie spodziewającą widownią? Nagość to nie to, o czym jest sztuka - mówi Sharrock. Jest i ciemna strona sztuki - to czyni ją nielogiczną ale i ekscytującą - ale to nie zmienia faktu, że to wyjątkowy jej kawałek. Pora zobaczyć ją ponownie. Nie byłoby dobrze, by następne pokolenie jej nie zobaczyło. W tym momencie możesz podnieść rękę i powiedzieć, że nie można dogodzić wszystkim przez cały czas. Ale może kilku ludzi przyjdzie i zobaczy ją, a gra Daniela rzuci ich na kolana. Nie Harry'ego Pottera, a Daniela Radcliffe'a. To nie jest fikcyjny chłopak, który żyje w książce.
Mając na uwadzę młodych odbiorców, Shaffer i Sharrock pracują ręka w rękę, by uzyskać efekt inny od tego z lat 70., ale reżyser zaprzecza, by otwartość na sprawy seksualne nastolatków tak szokująca w 1973 roku mogłaby stracić swoją siłę. Niewątpliwie dzisiejsi 17-latkowi są inni, ale nie wszyscy - mówi. W pewnym sensie Strang jest outsiderem. Nie mówcie, że teraz nie ma dzieciaków, która są outsiderami wśród tych wszystkich grup społecznych - dla mnie to oni są dzisiejszymi Strangami i myślę, że zawsze tacy będą.
Jednym niekontrowersyjnym aspektem jest zaangażowanie Richarda Griffithsa, świeżo po odniesionym sukcesie filmu The History Boys obok Radcliffe'a. Wcześniej Sharrock pracowała z Griffithsem w Art and Heroes i mogła jedynie przysłuchiwać się jego głosowi, gdy czytał swoją rolę. Radcliffe miał szczęście uczyć się od niego. A Jenny Agutter, która gra sędzinę Hester może zaoferować pomoc Christie, dzieląc się doświadczeniami z grania Jill w 1977 roku.
Druciane głowy koni i metalowe platformy w studio przesłuchań są nawiązaniem do przeszłości. John Napier, który projektował scenografię w 1973 roku został ponownie zaangażowany. Tym razem Will Kemp, dobrze znany jako tancerz z grupy Matthewa Bourne'a, wcieli się w rolę konia Nuggeta, który stanowi obiekt fantazji Stranga.
Sharrock filozoficznie mówi o wartości historycznej sztuki, żartując, że Shaffer i Napier to jej skrzydlaci mężczyźni. Myślę, że to bardzo odświeżające dla Petera - udowodnić, że sztuka jest lepsza niż pierwsza produkcja - mówi. Wiem, że było dla niego zaskoczeniem spotkanie się z młodą kobietą, reżyserem. Ale jestem bardzo zadowolona, że jestem kobietą, bo to męska sztuka. Peter i ja żartujemy na temat równego wpływu kobiet i myślę, że to bardzo tutaj pasuje.
Sharrock jest związana z teatrem, odkąd tylko pamięta; w wieku 9 lat uczęszczała do szkoły teatralnej Anny Scher. Podczas wolnego roku przed studiami na Oxfordzie 6 miesięcy spędziła w pracując w Johannesburg's Market Theatre i kolejne sześć w National Theatre Studio. W 2000 roku wygrała Nagrodę dla Najlepszego Młodego Reżysera, a jej pierwsza produkcja Top Girls szybko trafiła na West End. W wieku 24 lat została wybrana dyrektorem artystycznym w Southwark Playhouse, tym samym zostając najmłodszą osobą kierującą teatrem. Była podopieczną Gate w Notting Hill, ale w 2004 roku (po trzech miesiącach) zrezygnowała, by zająć się niezależnymi projektami.
Equus jest największym ryzykiem w jej karierze. Czuję ogromną odpowiedzialność za Daniela. To dla niego olbrzymie ryzyko. Mam przytłaczające poczucie, że muszę go ochronić i zmusić do tak ciężkiej pracy, jak to tylko możliwe, żeby mógł być z siebie dumny. Jeśli ktokolwiek może sprawić, by sztukę zapamiętano nie tylko dzięki obnażeniu Harry'ego Pottera, to jest to Sharrock.