Bogin - jest to widmo, kt�re potrafi przybiera� ka�d� posta�, jak� w danym momencie uwa�a za najbardziej dla nas przera�aj�c� - nikt nie wie jak bogin wygl�da, kiedy jest sam. Kiedy ma si� z nim do czynienia najlepiej jest mie� towarzystwo - bogin nie wie wtedy w jakiej postaci ma si� ukaza� - to go wyprowadza z r�wnowagi. Upi�r ten lubi ciemne zamkni�te przestrzenie - szafy, miejsca pod ��kami, szafki pod zlewami, a nawet stare zegary �cienne. Zakl�cie, kt�rym obezw�adniamy bogina jest bardzo proste, ale wymaga pewnej si�y wyobra�ni, gdy� tym, co wyka�cza Bogina jest �miech. Wystarczy podnie�� r�d�k�, wypowiedzie� zakl�cie (riddikulus) i w wyobra�ni zamieni� to, czego si� tak bardzo boimy na co� bardzo �miesznego.
Bazyliszek - zwany r�wnie� "Kr�lem W�y". W�� ten mo�e osi�ga� olbrzymie rozmiary i �y� wiele setek lat. Rodzi si� z kurzego jajka pod�o�onego ropusze. Swoje ofiary u�mierca za pomoc� jadowitych k��w, a tak�e �miertelnego spojrzenia - ten w kim utkwi swoje �lepia pada trupem, a ten kto nie spojrzy mu prosto w oczy (zobaczy go np. w wizjerze aparatu, w lusterku, w ka�u�y) zostanie spetryfikowany. Bazyliszek jest �miertelnym wrogiem paj�k�w, a on sam l�ka si� jedynie piania koguta.
Czerwony Kapturek - ma�e, podobne do goblina stworzenie, kt�re zwabia �wie�a krew. Czai si� w lochach zamk�w i na opustosza�ych polach bitew, gotowe zdzieli� pa�k� ka�dego, kto si� tam zab��ka�.
Chochlik kornwalijski - ma oko�o 8 cali wzrostu. Jarzy si� niebieskawym blaskiem. Jego g�os jest ostry i przenikliwy, �e przypomina skrzek papugi. Okropnie z�o�liwe. Potrafi� porusza� si� z szybko�ci� rakiet. Gilderoy Lockhart uwa�a�, �e aby zwalczy� chochlika kornwalijskiego wystarczy machn�c r�d�k� i wypowiedzie� zakl�cie - peskipiksi pester nomi - a chchlik zostanie unieszkodliwiony. Jednak to zakl�cie to jest ca�kowicie bezu�yteczne. Lockhart uwa�a� r�wnie�, �e nie nale�y przy nich krzycze�, bo mo�e je to sprowokowa�.
Druzgotek - demon wodny. Jadowicie zielone stworzenie z ostrymi r�kami. Ma d�ugie, wrzecionowate palce. �eby pokona� Druzgotka, trzeba pokona� jego u�cisk. Jego d�uuugie palce s� silne, ale kruche.
Gumoch�on - najnudniejsze magiczne stworzenie. Ma wielkie, o�lizg�e gard�o. Uwielbia posiekan� sa�at�. Na lekcjach obrony przed czarn� magi� uczniowie cz�sto musieli opiekowa� si� takim gumoch�onem i karmi� go jego przysmakiem. Gumoch�on jednak ma si� najlepiej kiedy zostawi si� go w spokoju.
Hipogryf - ma tu��w, tylne nogi i ogon konia, ale przednie nogi (pokryte �usk�), skrzyd�a i g�ow� olbrzymiego or�a. Ma zakrzywiony dzi�b o stalowej barwie i wielkie, b�yszcz�ce, pomara�czowe oczy. Pazury przednich n�g mierz� oko�o p� stopy i wygl�daj� naprawd� gro�nie. Jego l�ni�ce futro przechodzi �agodnie w pi�ra. Hipogryf mo�e mie� r�ne ubarwienie m.in.: ciemnoszare, r�owawe, br�zowe, kasztanowe lub kruczoczarne. Bardzo nie lubi jak mu si� wyrywa pi�ra. Jest strasznie honorowy i �atwo go obrazi�. To hipogryf musi zrobi� pierwszy ruch - nale�y do niego podej��, grzecznie uk�oni� i czeka�. Je�li si� odk�oni, to mo�na go dotkn��. Jak si� nie odk�oni to trzeba si� spokojnie wycofa�. Hipogryf nie ma zaufania do kogo� kto zbyt cz�sto mruga oczami. Bardzo lubi klepanie po dziobie.
Ponurak - omen �mierci. Olbrzymi widmowy pies, kt�ry nawiedza cmentarze. Czarny, z p�on�cymi �lepiami, wielko�ci sporego nied�wiedzia. Wujek Rona weasley'a - Bilius - zobaczy� jednego ponuraka i po 24 h ju� by� martwy.
Szyszymora - zjawa zwiastuj�ca �mier�. Kobieta z w�osami si�gaj�cymi a� do pod�ogi. Ma zielonkaw� twarz trupa. J�czy tak rozpaczliwie, �e w�osy staj� d�ba.
Smok norweski kolczasty - bardzo rzadki. Ma wielkie, czarne jajo. Matka smoka ogrzewa to jajo oddechem - je�li wi�c kto� hoduje smoka dla rozrywki lub zysku (cho� jest to sprzeczne z prawem - zabronione przez Konwencj� Czarodziej�w z 1709 r.) powinien trzyma� go w ogniu, a ma�ego smoczka karmi koniakiem z krwi� kurczak�w. Sam smok jest czarny, ma kolczaste skrzyd�a, �eb z d�ugim ryjkiem, rogi i wy�upiaste, pomara�czowe �lepia. Ich uk�szenia s� prawdopodobnie jadowite.
Smok walijski zielony - �yje dziko w Anglii. Ministerstwo Magii ma z nim sporo k�opot�w - musi wci�� rzuca� zakl�cia zapominaj�ce na mugoli, kt�rzy zobaczyli smoka.
Smok hybrydzki czarny - �yje dziko w Anglii. Ministerstwo Magii ma z nim sporo k�opot�w - musi wci�� rzuca� zakl�cia zapominaj�ce na mugoli, kt�rzy zobaczyli smoka.
Troll g�rski - ok. 12 st�p wzrostu. Ma matow�, granitowoszar� sk�r�. Jego niezdarne cielsko przypomina g�az, z ma��, �ys� g�ow� stercz�c� na czubku jak orzech kokosowy. Troll g�rski obdarzony jest d�ugimi uszami, kt�rymi potrafi rusza� i ma�ymi, t�pymi oczkami. Ma baaaaardzo d�ugie r�ce, kt�re dotykaj� pod�ogi i kr�tkie nogi, grube jak pniaki, z p�askimi zrogowacia�ymi stopami. Smr�d jaki wydziela - zgni�y od�r, przywodz�cy na my�l stare skarpetki i ubikacj�, kt�rej nikt nie sprz�ta - trudno znie��. Trolle te maj� zwykle maczug�, kt�ra wlecze si� po ziemi ze wzgl�du na wymiary ich r�k.
Wodnik Kappa - istota podobna do pokrytej rybi� �usk� ma�py. Wyci�ga p�etwiaste �apy, by udusi� nieostro�nego w�drowca brodz�cego przez le�ne sadzawki. Naj�atwiej go spotka� w Mongolii.
Wilko�ak - cz�owiek zamieniaj�cy si� podczas pe�ni ksi�yca w wilka. Mo�na nim zosta� kiedy uk�si nas jaki� inny wilko�ak - dlatego ka�dy jest niebezpieczny dla ludzi, ale za to nie stwarza zagro�enia dla zwierz�t. Przemiana taka jest bardzo bolesna. Dlatego wilko�ak k�sa wtedy sam siebie. Niedawno wynaleziono wyj�tkowo z�o�ony wywar tojadowy (jest bardzo gorzki, ale cukier niszczy jego moc), kt�ry wilko�ak musi za�y� tydzie� przed pe�ni� ksi�yca. Dzi�ki niemu wilko�ak mo�e zaszy� si� w jakim� pokoju i nie stwarzaj�c dla nikogo zagro�enia przeczeka� metamorfoz�. Niewielu czarodziej�w potrafi ten eliksir uwarzy�. Wilko�ak r�ni si� od wilka kilkoma drobnymi cechami np. pyskiem.
Zwodnik - niewielkie, jednonogie stworzenie, wiotkie i zwiewne jakby by�o z dymu. Przera�liwie kwiczy. Wygl�da ca�kiem niewinnie cho� wcale takie nie jest. Zwodnik zwabia w�drowc�w w bagna. Specjalnie do tego celu zwisa mu z r�ki male�ka lampka - pojawia si� przed nami w ciemno�ciach... idziemy za �wiate�kiem... a potem... KWIIIIIIIIIIK!!!!!
Yety - przyj�ta powszechnie na Zachodzie nazwa mitycznego przedstawiciela niezidentyfikowanego gatunku (gatunk�w) zwierz�cia lub cz�owieka, wyst�puj�cego jakoby w odludnych, wysokog�rskich rejonach Himalaj�w (Indie, Nepal, Tybet, Bhutan); obiekt bada� kryptozoologii.
Wiara w istnienie yeti jest do�� powszechna w�r�d tubylc�w, z ich ust pochodz� opowie�ci o bezpo�rednich spotkaniach z nieznanymi zwierz�tami(?), lud�mi(?) lub (wed�ug ich wierze� religijnych) demonami. Pewne fakty sprawiaj�, �e problem istnienia yeti zas�uguje na powa�niejsze potraktowanie ni� tylko jako przejaw swoistego folkloru czy religii mieszka�c�w Himalaj�w. Tajemnicze istoty by�y r�wnie� kilkunastokrotnie obserwowane przez zachodnich podr�nik�w lub himalaist�w, znacznie cz�ciej zauwa�ano przypisywane im odciski st�p w �niegu (pierwsze wzmianki w zachodniej literaturze z XIX wieku).Na podstawie opis�w tubylc�w, analizy odkrytych �lad�w oraz relacji z przypuszczalnych obserwacji, yeti mo�na scharakteryzowa� jako du��, dwuno�n� istot�, o postawie wyprostowanej, silnie ow�osion� lub raczej pokryt� ciemnym, rzadziej rudym albo srebrzystym futrem, zbli�on� wygl�dem do nied�wiedzia, wielkiej ma�py cz�ekokszta�tnej czy wr�cz istoty ludzkiej. Niekiedy mowa jest o zbli�onej do ludzkiej budowie twarzy i �ap (d�oni), itp. Wed�ug innych relacji s� to istoty podobne do niewielkich ma�p.
Tryton - w mitologii greckiej b�stwo morskie, p�cz�owiek-p�ryba z 3 parami n�g ko�skich. Syn Posejdona i Amfitryty. Znany z mitu o Heraklesie, kt�remu uleg� w walce. Pierwotnie jeden, w okresie p�niejszym od IV w. p.n.e. uwielokrotniony w postaciach tryton�w, p�ludzi, p�w�y (zwykle dm�cych w muszle), wyst�puj�cych w orszaku Posejdona. Cz�sto przedstawiany w sztuce jako jeden lub wiele tryton�w dm�cych w muszle, w rze�bie (np. fontanny barokowe) i malarstwie.
Ka�amarnica olbrzymia - nale�y do g�owonog�w i jest drugim po Mesonychoteuthis hamiltoni najwi�kszym znanym mi�czakiem na �wiecie. Posiada dziesi�� ramion (w tym dwa d�u�sze z haczykowatymi przyssawkami). �rednica oczu tej ka�amarnicy dochodzi nawet do 40 cm, a d�ugo�� jej cia�a nawet do 17 metr�w. Jedna ka�amarnica olbrzymia �yje w jeziorze Hogwartu.
Goblin - W brytyjskich ba�niach i legendach, goblin to z�e lub jedynie z�o�liwe stworzenie, zazwyczaj opisywane jako brzydkie i groteskowe.
Rodzajem goblin�w s� hobgobliny - w ba�niach przedstawiane jako przyjazny rodzaj goblin�w, za� w wi�kszo�ci gier fantasy - jako wi�ksza, gro�niejsza ich odmiana.
�wiat Tolkiena
W ksi��kach J. R. R. Tolkiena Hobbit i W�adca Pier�cieni s�owo goblin u�ywane jest (zazwyczaj przez hobbit�w) jako synonim s�owa ork, cho� w ekranizacji W�adcy Pier�cieni w re�yserii Petera Jacksona gobliny i orkowie to spokrewnione ze sob�, ale r�ne stworzenia.
Gothic
W cyklu gier Gothic gobliny przedstawione s� jako stworzenia zbli�one wygl�dem do ma�p. Istniej� co najmniej dwie ich odmiany: cz�ciej spotykane zielone gobliny (zwyk�e i gobliny-wojownicy) oraz nieco pot�niejsze czarne. Gobliny wydaj� si� by� stworzeniami prymitywnymi, nic nie wiadomo o �adnych wytworach ich kultury, ani o ewentualnych podzia�ach spo�ecznych. Spotykane niemal wy��cznie w grupach, �yj� w lasach lub jaskiniach. S� agresywne i brutalne; walcz� niemal wy��cznie przy pomocy drewnianych pa�ek, czasem pos�uguj� si� zardzewia�ymi mieczami. Nie zbli�aj� si� do siedzib ludzkich. Od�ywiaj� si� mi�sem (znaj� jego ciepln� obr�bk�), rybami i ro�linami. Jak wchodz� w posiadanie mi�sa, nie wiadomo, bowiem niewiele jest zwierz�t, kt�rym mog�yby zaszkodzi� ich ataki. Przy ich truch�ach mo�na nieraz odnale�� z�ote monety (tych samych u�ywaj� ludzie), ale nie wiadomo, w jakim celu je przechowuj� - czy u�ywaj� ich jako �rodka p�atniczego, czy te� gromadz� je jako �wiecide�ka. Najprawdopodobniej nie znaj� mowy, by� mo�e u�ywaj� jedynie jakiego� prostego j�zyka.
�wiat J.K. Rowling
Gobliny w cyklu J.K. Rowling o Harrym Potterze to kar�owate istoty, posiadaj�ce d�ugie palce i stopy. Gobliny pracuj� w czarodziejskim Banku Gringotta. Posiada�y "smyka�k�" do zarz�dzania pieni�dzmi. Zawsze mia�y sk�onno�ci do bunt�w.Cz�sto te� korzysta�y z wrodzonej w sobie sk�onno�ci do spo�ywania miodu pitnego (alkoholu) jako �rodka stymuluj�cego my�lenie.
Inne uniwersa
W fantasy gobliny przedstawiane s� zwykle jako ohydne i g�upie stwory, o zielonej, czasem czarnej lub oliwkowej sk�rze, i ma�ymi �wi�skimi oczkami. Gobliny charakteryzuj� si� brutalno�ci�, porywczo�ci�, ale r�wnie� ogromnym tch�rzostwem. Gobliny oraz inne spokrewnione z nimi stworzenia (np. ork�w) zalicza si� niekiedy do goblinoid�w.
Chimera - jest bardzo rzadko spotykanym greckim potworem o g�owie lwa,tu�owiu kozy oraz ogonie smoka. Jest z�o�liwa i krwio�ercza, chimery s�niezwykle niebezpiecznie. Znany jest tylko jeden przypadek pokonania jej,a czarodziej kt�remu si� uda� ten wyczyn, wyczerpany walk� spad� z pegazai zgin�� na miejscu.W ksi��ce HP kamienna chimera pilnuje gabinetu dyrektora.
�r�d�o: hogsmeade.
Cerber - w mitologii greckiej trzyg�owy pies, kt�ry strzeg� wej�cia do �wiata zmar�ych.Potocznie co� lub kto� czujnie i zajadle broni�cy dost�pu do czego�.Hezjod (Teogonia 311) przedstawia� go jako besti� o spi�owym g�osie i pi��dziesi�ciu g�owach. Dopiero u p�niejszych autor�w Cerber mia� trzy, dwie, a nawet tylko jedn� g�ow�, nie wpuszcza� do Hadesu �ywych i nie wypuszcza� zmar�ych. Jednak Orfeusz udobrucha� go �piewem i gr� na lirze. Sybilla prowadz�c Eneasza u�pi�a Cerbera ciastkiem z makiem i miodem (Wergiliusz, Eneida 6, 417-25).
Ujarzmienie i wyprowadzanie go na ziemi� by�o ostatni� z 12 prac Heraklesa. Uwa�any by� za syna Echidny i Tyfona oraz za brata Ortrosa. Cerber wyst�puje cz�sto w rze�bie antycznej i malarstwie wazowym. W micie o 12 pracach Heraklesa przedstawiony by� jako trzyg�owy pies o w�owej sier�ci.W powie�ci Harry Potter i Kamie� Filozoficzny strzeg� on owego Kamienia.
Brytan - Zwierz� Hagrida, Kie� jest w�a�nie brytanem.Jak Hagrid, Kie� r�wnie� jest gwa�towniejszy, ni� na jakiego wygl�da. W ka�dym razie, Kie� towarzyszy Hagridowi w jego wyprawach do Zakazanego Lasu i r�wnie� towarzyszy� Hagridowi, kiedy ten mia� si� opiekowa� Harrym, Hermion�, Nevillem i Malfoyem, kiedy ca�a czw�rka dosta�a szlaban. Hagrid im powiedzia�, �e Kie� to raczej tch�rz, lecz to mo�e by� troch� naci�gane, co wida� by�o po reakcji Draco, wi�c to pewnie nie by�a prawdziwa ocena K�a ze strony Hagrida. Kiedy Harry i Ron weszli do Lasu za paj�kami, Kie� im towarzyszy�. Kiedy Hagrid mia� by� aresztowany, Kie� w obronie swojego pana rzuci� si� na napastnik�w i zosta� raniony, lecz p�niej doszed� do siebie.
Boomslang - w�� znany tak�e pod polsk� nazw� dysfolid. Przedstawiciel rodziny po�ozowatych (w�owatych, zwanych te� w�ami w�a�ciwymi).Wyst�puje na po�udniu Afryki, Madagaskarze, Mauritiusie, Komorach i Seszelach. �yje na drzewach w lasach tropikalnych, ale tak�e mo�na go znale�� w�r�d krzew�w porastaj�cych sawann�. W�� ten nie jest agresywny, ale swoim jadem mo�e zabi� nawet doros�ego cz�owieka. Samica ma barw� brunatn�, podczas gdy samiec jest intensywnie zielony. Sk�ra u�ywana jest do sporz�dzenia Eliksiru Wielosokowego.
Mantykora - jest bardzo niebezbiecznym greckim zwierzeciem o g�owie czlowieka, ciele lwa i ogonie skorpiona. Jest rownie niebezpieczna jak chimera i rownie rzadka. Skora mantykory odbija wiekszosc zaklec, a uklucie jej zadlem powoduje natychmiastowa smierc.
Niuchacz - Niuchacz jest zwierzeciem brytyjskim. Te puchate, czarne, d�ugopyskie stworzonka maj� upodobanie do wszystkiego co sie �wieci. Gobliny cz�sto wykorzystuj� niuchacze do poszukiwania ukrytych pod ziemi� skarb�w.
Dementor - fikcyjna istota z ksi��ek z serii Harry Potter autorstwa J.K. Rowling. Wysysa z ludzi wszelkie dobre i szcz�liwe wspomnienia.Na pocz�tku serii dementorzy byli stra�nikami Azkabanu (pod w�adz� Ministerstwa Magii), p�niej jednak wymykaj� si� spod kontroli i wypuszczaj� �miercio�erc�w na wolno��. Maj� czarne p�aszcze i d�onie pokryte liszajami. W ich pobli�u ludzie odczuwaj� zimno.W ostateczno�ci wysysaj� z cz�owieka dusz� przez usta, nazywa si� to Poca�unkiem dementora. Po z�o�eniu poca�unku cz�owiek �yje, jednak staje si� - jak stwierdzi� Dumbledore - jak pusta muszla.Zwalczy� ich mo�na tylko wyczarowuj�c patronusa (projekcja szcz�cia, kt�rej jednak dementor nie mo�e wch�on��), kt�ry przep�dza dementora.Mimo oczywistych wad dementor�w Korneliusz Knot korzysta� z ich pomocy. Przeciwnikiem bratania si� z tymi potworami jest Albus Dumbledore, ale Minister Magii zawsze usprawiedliwia� si� faktem, �e w Azkabanie siedz� najgro�niejsi �miercio�ercy. Jednak po odzyskaniu cia�a Voldemort nam�wi� bez problemu dementor�w, by przeszli potajemnie w jego s�u�b�. Stra�nicy Azkabanu zwr�cili wolno�� dziesi�ciu najwierniejszym zwolennikom Czarnego Pana. Ministerstwo wypowiedzia�o im wsp�prac� dopiero wtedy, gdy ich zdrada sta�a si� oczywista.
Poca�unek dementora
Jest to wyssanie duszy cz�owieka przez dementora. Czyni on to, przytykaj�c dziur� (kt�r� mo�na nazwa� ustami), do ust cz�owieka. Gdy to zrobi dusza zostaje wyssana, co sprawia, �e osoba staj� si� czym� w rodzaju ro�liny. �yje, lecz traci �wiadomo��. Mo�na to por�wna� do �pi�czki, lecz takiej, z kr�tej nie mo�na si� obudzi�. Ochroni� mo�e przed tym jedynie patronus, kt�ry odstrasza dementor�w.
Jednoro�ec - jest pi�knym zwierz�ciem spotykanym w lasach p�nocnej Europy. Jest to rogaty ko�. Doros�e jednoro�ce s� �nie�nobia�e, m�ode za� rodz� si� z�ote i w miar� dorastania zmieniaj� ma�� na srebrn�. R�g, krew i w�osy jednoro�ca maj� silne w�a�ciwo�ci magiczne19. Jednoro�ce unikaj� spotka� z lud�mi, je�li jednak do tego dojdzie, ch�tniej pozwol� zbli�y� si� do siebie czarownicy ni� czarodziejowi. S� tak r�cze, �e bardzo trudno je z�apa�.
Gryf - pochodzi z Grecji. Ma g�ow� i przednie �apy olbrzymiego or�a, a cia�o i tylne �apy lwa. Podobnie jak sfinksy, gryfy s� cz�sto wynajmowane przez czarodziej�w do pilnowania skarb�w. Chocia� gryfy maj� bardzo gwa�towny charakter, znane s� przypadki ob�askawiania ich przez czarodziej�w. �ywi� si� surowym mi�sem.
Gnomy- jest pospolitym szkodnikiem ogrodowym, spotykanym na ca�ym obszarze p�nocnej Europy, a tak�e w Ameryce P�nocnej. Ma stop� wzrostu, nieproporcjonalnie du�� g�ow� i ko�ciste stopy. Aby pozby� si� gnoma z ogrodu, nale�y kr�ci� nim wok� siebie, a� dostanie zawrotu g�owy, a nast�pnie wyrzuci� za p�ot. Mo�na te� u�y� wozaka, ale w ostatnich czasach wielu czarodziej�w uwa�a t� metod� pozbywania si� gnom�w za zbyt brutaln�.
Ghul- odznacza si� wyj�tkow� brzydot�, ale nie ma powodu, aby si� go obawia�. Przypomina wstr�tnego olbrzyma z wystaj�cymi z�bami i zamieszkuje zazwyczaj strychy dom�w lub stodo�y nale��ce do czarodziej�w, gdzie �ywi si� paj�kami i kretami. Zazwyczaj poj�kuje i zawodzi, a czasami rzuca r�nymi przedmiotami, ale jest z natury naiwny i, w najgorszym wypadku, nawarczy na cz�owieka, kt�ry si� na niego natknie. W Urz�dzie Kontroli nad Magicznymi Stworzeniami istnieje Brygada Specjalna zajmuj�ca si� usuwaniem ghuli z budynk�w, kt�re przechodz� w posiadanie mugoli. W domach czarodziej�w ghul cz�sto bywa lubianym szczeg�lnie przez dzieci zwierz�tkiem rodzinnym.
Centaur - ma g�ow�, tors i r�ce cz�owieka, po��czone z tu�owiem i nogami konia. Mo�e wyst�powa� we wszystkich spotykanych u koni ma�ciach. Jako stworzenie inteligentne i zdolne do ludzkiej mowy, nie powinno by� zaliczane do zwierz�t; sta�o si� tak na w�asne �yczenie centaur�w, kt�re
Ministerstwo Magii musia�o uszanowa�. Centaury zamieszkuj� lasy. Przypuszcza si�, �e pochodz� z Grecji, chocia� obecnie kolonie centaur�w mo�na spotka� w wielu miejscach w Europie. We wszystkich krajach, w kt�rych wyst�puj� centaury, czarodziejscy specjali�ci wydzielili tereny, na kt�rych nie s� one niepokojone przez mugoli; co prawda centaurom opieka czarodziej�w nie jest zbyt potrzebna, poniewa� maj� w�asne sposoby ukrywania si� przed lud�mi. �ycie centaur�w jest dla nas tajemnic�. Og�lnie rzecz bior�c, s� r�wnie nieufne w stosunku do czarodziej�w, jak i do mugoli, i wygl�da na to, �e nie widz� mi�dzy nimi specjalnej r�nicy. �yj� w stadach, kt�rych wielko�� wah si� od dziesi�ciu do pi��dziesi�ciu osobnik�w. Uwa�a si�, �e s� bieg�e w magicznym leczeniu, wr�eniu, �ucznictwie i astronomii. Centaurowi przydzielono klasyfikacj� XXXX nie dlatego, �e jest bardzo niebezpieczny, ale dlatego, �e powinno si� go traktowa� z wyj�tkowym szacunkiem. To samo dotyczy tryton�w i jednoro�c�w.
Buchoro�ec - jest du�ym, szarym zwierz�ciem afryka�skim, obdarzonym olbrzymi� si��. Osi�ga ci�ar jednej tony i z daleka mo�na go pomyli� z nosoro�cem. Ma grub� sk�r�, kt�ra odbija wi�kszo�� czar�w i urok�w, du�y ostry r�g na nosie i d�ugi ogon, z wygl�du przypominaj�cy lin�. Rodzi na raz tylko jedno m�ode. Buchoro�ec nie atakuje, je�li nie jest nachalnie prowokowany, ale gdy zacznie szar�owa�, rezultaty bywaj� straszne. R�g buchoro�ca mo�e przeci�� wszystko, od sk�ry po metal, i zawiera �miertelnie niebezpieczny p�yn, kt�ry wstrzykni�ty w cokolwiek powoduje, �e to co� wybucha. Populacja buchoro�c�w nie jest du�a, poniewa� podczas
sezonu godowego walcz�ce samce doprowadzaj� si� wzajemnie do eksplozji. Buchoro�ce s� traktowane przez afryka�skich czarodziej�w z niezwyk�� ostro�no�ci�. Ich rogi, ogony i wybuchowy jad s� wykorzystywane do sporz�dzania eliksir�w, chocia� zakwalifikowano je do materia��w handlowych klasy B (niebezpieczne i podlegaj�ce �cis�ej kontroli).
B�otoryj - zamieszkuje moczary Europy i obu Ameryk. Kiedy si� nie rusza, przypomina k�od� drewna, ale po uwa�nym przyjrzeniu si� mo�na zauwa�y� p�etwiaste �apy i bardzo ostre z�by. B�otoryj p�ywa i pe�za po moczarach. �ywi si� g��wnie ma�ymi ssakami, ale mo�e r�wnie� powa�nie
porani� nogi pieszych przechodz�cych przez bagno, w kt�rym zamieszkuje. Jego ulubionym smako�ykiem jest jednak mandragora. Zdarza si�, �e hodowcy mandragory wyrywaj� na� tej cennej ro�liny i znajduj� na ko�cu krwawe strz�py tego, co pozosta�o z posi�ku b�otoryja.
Bachanka - (znana czasami jako k�saj�cy elf)
Bahanki s� cz�sto mylone z elfami (patrz ni�ej), chocia� s� to dwa r�ne gatunki. Podobnie jak elf, bahanka wygl�da jak malutki cz�owieczek, ale cale jej cia�ko jest pokryte grubym czarnym w�osem, ma te� dwie pary r�k i n�g. Skrzyd�a bahanki s� grube, zaokr�glone i b�yszcz�ce, zbli�one wygl�dem do skrzyde� �uka. Bahanki spotyka si� w ca�ej p�nocnej Europie i Ameryce, poniewa� wol� ch�odny klimat. Sk�adaj� do pi�ciuset jaj na raz i zakopuj� je. M�ode wykluwaj� si� po dw�ch, trzech tygodniach. Bahanki maj� dwa rz�dy ostrych, jadowitych z�b�w.
W razie ugryzienia nale�y za�y� antidotum.
eqil scit is control to resorb the blether of the pharynx and ending stage from minority without furthermore upright http://usaviagline.com/# - cialis generic 5mg
wuaj gsand your main should be ironic and educating to premedication you were about awe these gonadotropin http://tadalafilfsa.com/# - generic cialis without prescription